Sinemaya dönüşünüz birkaç yıl sürdü. Neden?
Jaco Van Dormael: İlk olarak: Hayatımı yaşadım (gülüyor). İkinci sebep de yavaş yazıyor olmam. Bir ilerleme kaydetmediğimi hissettiğim anda kendime uyacak tarzı aramaya başlarım.
Bu film (Mr. Nobody) ilk filminiz Totò the Hero’yu andırıyor.
Mr Nobody’nin yapısının Totò the Hero ile The Eighth Day’e benzediği doğru. Nemo isimli karakterin yaşayabileceği kadar çok hayatı anlatıyor. Seçim yapmak iki ihtimal arasında değildir, her ihtimalin de altında başka seçimler yatar. Bu fikir muhtemelen senaristliğin getirdiği bir düşünce tarzı. Aslında birbirlerine hiç benzemeyen bir sürü farklı versiyonunu yazmıştım. Kendi hayatlarımızda yaşamadığımız bir şeyi tecrübe etmek istedim: Öteki yolun nereye çıkacağını bilmiyoruz. Filmin de keşfettiği bu öteki yol. Başlangıçta yapmak istediğim filmde iki çözüm mümkündü. Yaptığımız da bu oldu. Seçimi sonsuza kadar uzatmak istediğimi söylemiştim: Bir seçim olası iki gelecekten değil, bir sürü tesadüf ve kelebek etkilerinden oluşur. Bir şeyi seçtiğimizde onun yerine gelmesi bizim elimizde midir yoksa kadere mi kalır? Bu dürtü nereden geliyor? Tecrübelerimizden mi, yetiştirilişimizden mi yoksa doğuştan mı? Film de bu soruları soruyor. Tüm yaşamların bir sonuca ulaşmaları asıl ilginç nokta. Filmin sonunda hepsinin bir kıymeti oluyor, hiçbiri diğerinden üstün değil.
Bu rol için neden Jared Leto’yu seçtiniz?
Çok farklı karakterleri oynamayı bilen ve değişimden gerçekten hoşlanan biri. Onun gibi başkasına hiç benzemeyen bir aktöre ihtiyacım vardı.
6 aylık çekimi kafanızda nasıl tasarladınız?
Evet, gerçekten de çok uzun değil. Haziran’dan Noel’e kadar 24 haftalık bir çekimdi. O yaşamlar için filme de böyle bir süre gerekiyordu. Her seferinde yeni bir yaşam tarzı oturtmalıydık. Her yaşam farklı bir tarzda ve kamera, renkler, dekor için farklı bir formatta çekildi. Buna rağmen şayet tarzlar arasında kesin bir tezat olsaydı ahenk bozulabilirdi.
Bir yapboz gibi mi?
Evet, aynen. Bana kalırsa seyirciler filmi izlediklerinde hangisinin gerçek hikâye hangisinin rüya olduğunu soracaklar. Her hikâye başka bir hayattaki Nemo’nun düşü ve bu Nemo da belki başka bir Nemo tarafından düşlenmiş de olabilir. Matruşkalara benziyor biraz.
Senaryonuzu neden yayınladınız?
Bir nesne tabiatı kazanmasını istedim. Bir senaryodan da pek çok ihtimal çıkarılabilir. Siz kafanızda çok farklı bir şey düşünürsünüz, ben de ihtimallerden birini çekerim. Ama her okur bunu kendi zihninde yapabilir.
Jean Michel Vlaeminck, Dimitra Bouras, Anne Feuillère
www.cinergie.be
Çeviri: Melih Tu-men