İKSV tarafından Akbank sponsorluğunda gerçekleştirilen 32. İstanbul Film Festivali, Missing (Kayıp), Z (Ölümsüz) ve Eden is West (Cennet Batıda) gibi filmleriyle eşitsizlik, insan hakları ihlalleri, faşizm gibi evrensel sorunları ele alan yapıtlarıyla her zaman tartışma yaratan usta yönetmen Costa-Gavras’ı ağırlıyor.
Politik sinemanın usta yönetmeni Costa-Gavras, 32. İstanbul Film Festivali’nin Yaşam Boyu Başarı Ödülü’nü almak üzere İstanbul’a geliyor. Costa-Gavras’a ödülü, festivalde “Akbank Galaları” bölümünde yer alan son filmi Kapital’in 7 Nisan Pazar günü saat 13.30’da Atlas sinemasındaki gösteriminden önce takdim edilecek.
Costa-Gavras, aynı gün, saat 16.00’da Akbank Sanat’ta, Alin Taşçıyan’ın moderatörlüğünde bir sinema dersi de verecek. Costa-Gavras’ın sinema anlayışını ve politik sinema yapımının iç yüzünü anlatacağı sinema dersine katılmak isteyenler yer kuponlarını etkinlik sabahı 10.00’dan itibaren Akbank Sanat’tan alabilirler.
Costa-Gavras, Stéphane Osmont’un kitabından uyarladığı son filmi Kapital’de, Avrupa’nın en büyük bankasının yeni yönetim kurulu başkanı olunca para dünyasının efendisi haline gelen Marc Tourneuil’in önlenemez yükselişini anlatıyor. Festival programında “Akbank Galaları”nda yer alan Kapital’in diğer gösterimleri 6 Nisan Cumartesi günü saat 21.30’da Nişantaşı Citylife City’s’de ve 8 Nisan Pazartesi akşamı saat 21.30’da Rexx Sineması’nda olacak.
İlk gençlik yılları İkinci Dünya Savaşı’nda işgal altındaki Yunanistan’da bir köyde geçen Costa-Gavras’ın direnişçilerden olan babası, savaşın bitimiyle komünist olduğu gerekçesiyle hapsedilir. Bu durum yüzünden ülkesinde üniversiteye gitmesine izin verilmeyince Costa-Gavras hukuk okumak için 1951’de Fransa’ya gider fakat buradaki eğitimini yarım bırakarak Paris’teki meşhur IDHEC’te sinema okumaya başlar. 2009’da çektiği Cennet Batıda ile göçmenlik sorununu perdeye taşırken, filmdeki Elias karakteri, Fransa’ya bir göçmen olarak geldiği bu ilk yıllarından yansımalar taşır.
Costa-Gavras sinema kariyerinin ilk adımını, büyük ustalardan René Clair’in yardımcı yönetmenliğini yaptıktan sonra 1965’te çektiği Compartiment Tueurs (Cinayet Vagonu) ile atar. Bu filmde birlikte çalıştığı Yves Montand’la, onu politik sinemaya lanse eden Z (Ölümsüz), L’aveu (İtiraf) ve L’état de siège (Sıkıyönetim) gibi üç önemli filmi ardı ardına yapar. Costa-Gavras’ı, kariyerinin zirvesine taşıyan filmi ise, 1982’de Cannes’da “Altın Palmiye”’yi Yılmaz Güney–Şerif Gören’in Yol filmiyle paylaştığı Missing (Kayıp) olur. Halen politik sinemanın başyapıtlarından sayılan Kayıp’ta, Pinochet diktatörlüğü altındaki Şili’de gözaltında kaybolan oğlunu arayan bir babanın hikâyesini anlatan Costa-Gavras En İyi Uyarlama Senaryo Oscar’ını da kazandı.