Yönetmen: Deniz Akçay
Oyuncular: Ahu Türkpençe, Lale Başar, Savaş Alp Başar
Ülke: Türkiye, 2013, 81 dk.
Dağıtım: M3 Film
Yapım: Zoe Film, Kırmızı Panjur, Mars Production, Re Prodüksiyon
Ödüller:
2013 Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali
En İyi Kadın Oyuncu, Yılmaz Güney Ödülü, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu, Umut Veren Genç Erkek Oyuncu
2013 Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali
En İyi Kadın Oyuncu, Yılmaz Güney Ödülü, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu, Umut Veren Genç Erkek Oyuncu
2013 Uluslararası İstanbul Film Festivali
Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü, Radikal Gazetesi Halk Ödülü
Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü, Radikal Gazetesi Halk Ödülü
Konu:
Beklenmedik bir kayıpla sarsılan bir ailenin, bu kaybın ardından nasıl baş edeceklerini bilemedikleri yeni durumla karşı karşıya kalmaları, aile içindeki erk mücadelesi ve yetersizlik, kaçışlar, iletişimsizlik, suçluluk, bunun yarattığı öfke ve bunalım; aidiyet hissi ve bu hissin yoksunluğunun insanları sürüklediği uçlar üzerine bir film.
Beklenmedik bir kayıpla sarsılan bir ailenin, bu kaybın ardından nasıl baş edeceklerini bilemedikleri yeni durumla karşı karşıya kalmaları, aile içindeki erk mücadelesi ve yetersizlik, kaçışlar, iletişimsizlik, suçluluk, bunun yarattığı öfke ve bunalım; aidiyet hissi ve bu hissin yoksunluğunun insanları sürüklediği uçlar üzerine bir film.
Avrupa Sineması Öneriyor
Köksüz filminde de kocasının ölümünden sonra üç çocuğuyla birlikte ailesini ayakta tutmaya çalışan bir annenin ve aidiyet sorunu çeken çocukların hikâyelerini izliyoruz. Filmde anne karakteri, eşinin ölümünden sonra histerik bir hâl alırken, aileyi geçindiren evin büyük kızı ise evlenip evden uzaklaşma derdinde. Evin tek erkek çocuğu ise, evde babasından doğan otorite boşluğunu doldurarak ailenin reisi olmak isterken, yaşı ve konumu gereği bunu yapamadığından bir öfke krizi içinde enerjisini farklı alanlara yöneltmekte. Evin en küçük çocuğu ise ilgisizlikten ve görünmemekten şikâyetçi…
Köksüz filminde de kocasının ölümünden sonra üç çocuğuyla birlikte ailesini ayakta tutmaya çalışan bir annenin ve aidiyet sorunu çeken çocukların hikâyelerini izliyoruz. Filmde anne karakteri, eşinin ölümünden sonra histerik bir hâl alırken, aileyi geçindiren evin büyük kızı ise evlenip evden uzaklaşma derdinde. Evin tek erkek çocuğu ise, evde babasından doğan otorite boşluğunu doldurarak ailenin reisi olmak isterken, yaşı ve konumu gereği bunu yapamadığından bir öfke krizi içinde enerjisini farklı alanlara yöneltmekte. Evin en küçük çocuğu ise ilgisizlikten ve görünmemekten şikâyetçi…
Deniz Akçay Katıksız ilk filminde psikolojik olarak tamamen dağılmış bir ailenin fertlerini merkezine alarak, Freudyen bir bakışla hem onların motivasyonlarını sorguluyor hem de bir türlü birey olmayı başaramayan çocukların varoluşsal krizlerini ekrana taşıyor. Film, eşinden yoksun kalan annenin bu durumla başa çıkamaması, histerik bir karaktere dönüşmesi ve ailesini toparlayamamasını gösterdiği kadar, evin büyük kızının da ancak evlenerek o ortamın dışarısına çıkabileceğini vurguluyor. Bu açıdan, Köksüz anlattığı hikâyenin ötesinde durduğu yer açısından eril iktidarın söylemini kadınların gözünden sorguluyor. (Barış Saydam)