Nestor Almendros sinema tarihinin en başarılı görüntü yönetmenlerinden biridir ve onun kendi kaleminden çıkan ”Kameralı Bir Adam” adlı kitabı, film yapımına ilişkin eşsiz bilgiler içerir. Nouvelle Vague döneminde François Truffaut ve Eric Rohmer’le sık sık çalışan Almendros’un mesleğinde dönüm noktası, kendisine en iyi görüntü yönetmeni Oscar’ını kazandıran Terence Malick’in Days of Heaven’ı olur.
Görüntü estetiğine büyük önem veren Terence Malick, Almendros’un doğal ışık kaynaklarını kullanmaktan yana olan tarzından etkilenmiş ve ikinci filminde onunla çalışmak istemiştir. Filmde de çok az sahnede yapay ışık kaynağı kullanılmış. Aşağıdaki linkte görülen sahnede ressam Jan Vermeer’dan esinlenerek pencereden gelen gün ışığı kullanılmış. Malick bu sahnede oyuncular dışında arka planın tamamen karanlık olmasını istemiş ve sadece oyuncular ön plana çıkıyor bu sahnede, filmde nadir olan bunun gibi iç gün sahnesinde bu yöntem doğal ışığın güzelliğini yakalamaya yardımcı oluyor ve fotografik görüntüler ortaya çıkarıyor.
Malick’in yaptığı bir başka cesaret gerektiren şey ise filmin neredeyse tamamının gün batımında çekilmiş olması. Malick’in her filminde etkisi görülen ressam Andrew Wyeth’in tablolarındakilere benzer kareler yakalamak isteyen Malick ve Almendros her gün günbatımlarında seri bir şekilde çekimler yapmışlar ve ortaya enfes fotoğraflar çıkmış.
Yukarıdaki resim bir Andrew Wyeth resmi ve filmin genel sinematografi fikrini açıklayan bir tablo. Görüntüdeki boşlukları doldurma ve renk kullanımı açısından filmde benzer bir etki yaratılmaya çalışılmış. Ayrıca bu efekti sağlayabilmek için Almendros göğün ve gölgedeki insan yüzünün ışık değerlerini ölçmüş ve diyaframını bu iki değerin ortasına ayarlamış. Ortaya çıkan sonuç Malick’i büyülemiş. Filmin aşağıdaki trailer’ında bahsettiğim etkileri ve tablo ve film arasındaki benzerliği görebiliriz.
Filmin teknik açıdan bir başka yeniliği ise Panaglide’ın ilk kez kullanılmasıdır. Panaglide, steadicam’in Panavision uygulamasıdır. Almendros’un bu filmde başka bir kamerayla çekilemeyecek sahneler olduğunu düşünür. Bu sahnelerden biri Richard Gere’in Brooke Adams’ı patronuyla evlenmesi için ikna etmeye çalıştığı sahne. Nehir kıyısında oyuncular sudayken çekilen bu sahnede suyun altına ray döşenemeyeceği için bu kamerayı kullanmaktan başka çare kalmamış. Aynı zamanda Malick oyuncularından doğaçlama yapmalarını istediği için oyuncuların hareketleri düzensiz ve bunun gibi bir sahne için panaglide’dan başka bir kamera kullanmak anlamsız olurdu diyor Almendros.
Doğanay İmre
doganayimre@hotmail.com
twitter.com/Doganay2321