İspanya, İran, Danimarka ve Türkiyenin, Almadóvar, Kiarostami, Lars von Trier, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan gibi öne çıkan yaratıcı-yönetmenleri tarafından üretilmiş kadın merkezli filmlerin ortak özellikleri üzerine yetkin bir inceleme. Pekerman hikâyelerin merkezinde yer alan kadınlara odaklanıyor ve bu karakterlerin film mekânıyla kurduğu bağlara, Deleuze ve Guattarinin geliştirdiği şizoanaliz perspektifinden, “kadın-oluş” ve “azınlıksal” kavramlarının imkânlarından yararlanarak bakıyor.
Bu hikâyelerdeki kadınlar kendine ait huzurlu bir evi olmayan, ya yaşanmaz bir evden nasıl çıkacağını bilemeyen ya da erkek egemen kamusal/ulusal alanda bir köşeye kıstırılmış kadınlar. Bazıları tam da bu tür kıstırılmışlıkları anlattığı için eleştirilmiş, hatta zaman zaman “kadın düşmanı” olmakla suçlanmış olan bu filmlere başka türlü de bakabileceğimizi gösteriyor Pekerman: Film mekânıyla kurduğu bir tür bağın, kadına, içinde bulunduğu (ya da zorla tutulduğu) alanda var olabilmesini ve kendisine uygulanan ataerkil baskılara direnebilmesini sağlayan bir yer açtığını ileri sürüyor. Hem film analizi hem de feminist kültürel çalışmalar alanına önemli ve özgün bir katkı.
Künye
Film Dilinde Mahrem (Ulusötesi Sinemada Kadın ve Mekân)
Yazar: Serazer Pekerman
Metis Yayınları, İstanbul
2012, 264 s.
İçindekiler:
Giriş
Korunmaya Muhtaç Kadınlar
Şizoanaliz ve Feminist Film Teorisi
Ataerkil Düzenin Duvarlarını Yıkmak
Gemide: Şizoanalitik Bir Okuma
1) Hafıza
Geçmişi ve Geleceği Yeniden Hikâyeler
Hafıza, Film ve Deleuze – Guattari
Üç Yönetmen, Üç Film, Ulusötesi Bağlam
Allegro: Gemiş
Diğerleri: Şimdiki Zaman
Kader: Gelecek
2) Hareket
Sabit Çerçeve, Hareketsiz Bedene ve Değişmeyen Kadere Karşı
Filmde Hareket ve Deleuze – Guattari
Kiarostami, Almodovar, Ataman ve Kadın Karakterleri
Konuş onunla: Katılmış Bedenler
On: Sabit Çerçeve
İki Genç Kız: Değişmeyen Yazgı
3) Sınırlar
Göçebenin Yurdu
Sınırlarla İlgili Filmler ve Filmsel Sınırlar
Üç Yönetmen, Üç Film, Uluslarötesi Bağlam
İklimler: Geleneksel Erkek ve Şehirli Kadın
Dogville: Grace’in Organsız-bedeni
Ofsayt: Mutlu Son
Filmde Hareket ve Deleuze – Guattari
Kiarostami, Almodovar, Ataman ve Kadın Karakterleri
Konuş onunla: Katılmış Bedenler
On: Sabit Çerçeve
İki Genç Kız: Değişmeyen Yazgı
3) Sınırlar
Göçebenin Yurdu
Sınırlarla İlgili Filmler ve Filmsel Sınırlar
Üç Yönetmen, Üç Film, Uluslarötesi Bağlam
İklimler: Geleneksel Erkek ve Şehirli Kadın
Dogville: Grace’in Organsız-bedeni
Ofsayt: Mutlu Son