Ana sayfa Haber Harun Farocki Yapıtlarına Bakış

Harun Farocki Yapıtlarına Bakış

785
0

Harun Farocki 1944 yılında Çekoslavakya’nın o sırada Almanlar tarafından işgal edilmiş bölgesinde Nový Jicin şehrinde doğdu. 1966-1968 yılları arasında Batı-Berlin’de Alman Sinema ve Televizyon Akademisi’ne devam etti. 1966 yılında Ursula Lefkes ile evlendi. 1968 yılında kızları Annabel Lee ve Larissa Lu doğdular. 1974-1984 yılları arasında Münih’de Filmkritik adlı dergide yazar ve redaktör olarak çalıştı.

1998-1999 yılında Kaja Silverman ile beraber New York ve Berlin’de Speaking about Godard’ı çekti. 1993-1999 yılları arasında University of California Berkeley’de konuk öğretim üyeliği yaptı. 2001 yılında Antje Ehmann ile evlendi. 1966 yılından itibaren sinema ve televizyon için çocuk programları, belgesel filmler, anlatı filmleri ve öykü filmleri olmak üzere 100’ün üzerinde yapıt gerçekleştirdi. 1996 yılından beri birçok çalışması müze ve galerilerde tek başına veya karma sergiler kapsamında sergilendi.

2007 yılında Deep Play ile documenta 12’ye katıldı 2004 yılından itibaren Viyana Güzel Sanatlar Akademisi’nde önce konuk profesör, 2006 yılından itibaren ise kadrolu profesör olarak çalışıyor.

26.02.2011, saat 15.00

Söndürülemeyen Ateş
Yönetmen: Harun Farocki, 25 dak., s/b, 1969

Harun Farocki’nin Sinema Akademisi’nin dışında çektiği ilk filmi olan “Söndürülemeyen Ateş”, didaktik öğeleri ve siyasi ajitasyonu sinemasal tekniklerin sadelik ve basitliğiyle birleştiriyor. Farocki Vietnam Savaşı sırası haberciliğinin voyerizmi karşısına, öğretici bir aranjman koyuyor: Filmde, Napalm üretiminin model olarak canlandırılmasını oyun benzeri bir direniş çağrısı takip ediyor.

26.02.2011, saat 15.30

Görüldüğü Gibi
Yönetmen: Harun Farocki, 72 dak., renkli ve s/b, 1986

Sivil ve askeri kullanım için üretim: tank bir tarım makinesinden ortaya çıktı, makineli tüfek ise içten yanmalı motora benzer bir prensiple çalışıyor. Farocki bize tekniğin tarihini, otomatizasyonla birlikte insan elinin yerini nasıl bilgisayarın aldığını anlatıyor.

26.02.2011, saat 17.00

Dünyanın Görüntüsü ve Savaşın Yazısı
Yönetmen: Harun Farocki, renkli, 75 dak., 1988

Algılama ve sanayi üretimi arasındaki bağlantı üzerine kameraya çekilmiş bir deneme. Film, fotoğrafçılık, fotoğrafların kullanımı ve savaşın gerçeğin yansıtılması üzerindeki etkisi konuları üzerine yoğunlaşıyor. 1944 yılının Nisan ayında sentetik kauçuk fabrikasının havadan fotoğraflarını çeken Amerikalı pilotlar burayı çekerken aynı zamanda Auschwitz toplama kampını da çektiklerini bilmiyorlardı. Fotoğraflar ancak 1977 yılında doğru olarak değerlendirilebildiler.

26.02.2011, saat 18.30

Bir Devrimin Videogramı
Yönetmen: Harun Farocki,, 106 dak., renkli ve s/b, 1992

„Bir Devrimin Videogramı“ için Harun Farocki ve Andrej Ujica, 1989 yılının Aralık ayında Romen devlet televizyonunun göstericiler tarafından ele geçirilmesinden sonra yapılan amatör çekimleri ve yayınları topladılar. Televizyonun ilk olarak önemli bir rol oynadığı tarihi devrimden görüntüler ve sesler. Filmin kahramanı tarihin kendisi.

27.02.2011, saat 15.00

İşçiler Fabrikadan Çıkarken
Yönetmen: Harun Farocki, renkli ve s/b, 36 dak., 1995

Harun Farocki, Lumière kardeşlerin ilk tarihi filmlerinden birinden yola çıkarak, sinemanın yüzyıllık tarihinden, “işçilerin fabrikadan çıkışını” gösteren sahneleri kurguluyor. Farocki, bu sahnelerden işçi sınıfının ekonomisi ve ikonografisinin yansımalarının çıkarırken, aynı şeyi izleyicisini genellikle fabrika kapısından alıp özel hayatlara götüren sinemaya yönelik olarak da gerçekleştiriyor.

27.02.2011, saat 15.45

Durağan Hayat
Yönetmen: Harun Farocki, 58 dak., renkli ve s/b, 1997

Paralel montajla, 16. ve 17. yüzyılın klasik resimleriyle 90’lı yılların bir fotoğraf atölyesinden belgesel fotoğraflar değiştirilerek gösterilir. Tablolar ve reklamlar: para, peynir, bira fotoğrafları, bazı yerlerde detayına kadar çizilmiş, bazen de tüketiciyi cezbetmek amacıyla özenle poz verdirilmiş. Farocki’nin filminde, malların ve nesnelerin fetiş olmaya meyil ettikleri, iki farklı sunum şekli arasındaki benzerlikler ve farklılıklar incelenmektedir.

27.02.2011, saat 17.00

Cezaevi Görüntüleri
Yönetmen: Harun Farocki, 60 dak., renkli ve s/b, 2000

Cezaevleri 100 yıllık sinema tarihinde nasıl ele alındı? Güvenlik kameraları ve gardiyanların eğitim videolarında ne tür görüntüler var? Farocki’nin filminde cezaevleri, kameranın gözünden hayatın ve ölümün incelendiği antropolojik bir laboratuara dönüşüyor.

27.02.2011, saat 18.00

Hedef Tanıma ve Takip
Yönetmen: Harun Farocki, renkli ve sb, 58 dak., 2003

Amerikan raketlerindeki fırlatıcılarının içinden alınan görüntüler 1991’deki birinci Irak Savaşı’yla dünyaya yayıldı. Raketler savaşta teknik üstünlüğün kanıtıydı. Bu görüntüler Harun Farocki için yeni bir görüntü tipinin örnekleri. GPS sistemleri, “akıllı silahlar”, endüstriyel işlemden geçmiş parçalar; tüm bunlar görüntülerin algoritmalara ve teknik operasyonlara indirgendiği sayısal işlemlere dayanıyor.

27.02.2011, saat 19.30

Risksiz Olmaz
Yönetmen: Harun Farocki, 50 dak., renkli, 2004
Orta ölçekli bir şirket ile büyük bir risk sermayesi kuruluşu görüşmelere başlarlar. Bir kredi kullanılarak teknik bir buluş seri üretim aşamasına getirilmelidir. Farocki yorum yapmadan gözlem yapmakla yetinir ve anlaşma yapılana kadar iki taraflı görüşmeleri çeker. Bugünün ekonomisinin bir hücresine mikroskopik bir bakış, günlük ekonominin bir etnografisi.

www.goethe.de/istanbul
Önceki makaleZare
Sonraki makaleClaire Denis ve Tindersticks İstanbul Film Festivali’nde
Sinemaya gönül veren bir grup sinefilin kurduğu Avrupa Sineması internet sitesi, Avrupa sinemasını daha geniş kitlelere tanıtmak ve bu filmlerle ilgili ufak da olsa bir tartışma ortamı yaratmak amacıyla kuruldu. Sitenin kuruluş amaçlarından biri de; tür sinemasını da yadsımadan, sinemanın sadece bir eğlence aracı olmadığının vurgusunu yapmak. Metin Erksan’dan bir alıntı yapacak olursak; bilimlerin ve sanatların varoluşlarının sınırları, geçmişin derinlikleri içindedir… Sinema bilim; sinema sanatı ve sinema bilimi kapsamında; sanatsal düşüncenin ve uygulamanın, sinemasal düşüncenin ve uygulamanın, yaratısal düşüncenin ve uygulamanın, görüntüsel düşüncenin ve uygulamanın, çekimsel düşüncenin ve uygulamanın, oluşumunu, gelişimini, dönüşümünü saptar ve oluşturur. Bu nedenle bizler de günümüzde çekilen filmler dışında, geçmişin derinliklerine doğru bir yolculuk yaparak; bu sanatı etkileyen filmleri ve yönetmenleri de tanıtmaya, eleştirmeye ve onların sinemayı nasıl algıladıklarını kavramaya gayret ediyoruz. Bir yandan da sinemanın diğer sanatlarla olan ilişkisini, filmler bağlamında tartışarak; sinemanın diğer sanatlardan ayrı düşünülemeyeceğini savunuyoruz. Bu amaçlarla, birbirinden farklı coğrafyalarda, farklı zamanlarda çekilmiş ve birbirinden farklı türlerde pek çok film eleştirisine yer vermeye çalışıyoruz. Sinemayı bir kültür olarak gören herkesin katılımına da açığız. Arzu edenler mail adresinden bizlere ulaşabilir, yazılarını paylaşabilir ve filmlerle ilgili görüşlerini iletebilir.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here