Fish Tank gibi gerçekçi bir filmi yapma fikri nereden çıktı?
Andrea Arnold: Yazmaya burada bahsetmek istemediğim bir görüntüden ilham alarak başladım. Yazma sürecinin en ilginç kısmı biz daha nereden geldiğini anlamadan aklımıza gelen fikirler. Sonrasındaysa başka filmleri veya referansları düşünmeden karakterlere can vermeye çalışıyorum. Birkaç belgesel çektiğim için gerçekliğe ve onu filme almaya karşı tutkuyla yaklaşıyorum.
Çocukluk ve reşitlik arası yaşta olan genç bir kız arıyordum. Epey zorlandım. 17-18 yaşına gelip çoktan yetişkinliğe erişmiş birçok kız var. Filmi izlediğinizde Katie Jarvis gerçek hayatta göründüğünden daha küçük ve kırılgan görünüyor. İlk montajda bunun farkına vardım ve umduğumdan daha vurucu olduğunu gördüm.
Katie Jarvis profesyonel bir oyuncu değil. Onu nasıl buldunuz?
Ajanslarla uzunca bir süre geçirdikten sonra bir tren istasyonunda karşıma çıktı. Biz onu gördüğümüzde Katie erkek arkadaşına fırça çekiyordu. Onu seçmelere sokmak istediğimize çok zor inandı. Seçmeler sırasında da sadece bir köşede tek başınayken dans ediyordu. Aklımdaki karaktere hiç uymuyordu. Fakat dans etmeye başladığında ilginç bir şekilde kendini yansıtıyordu. Etrafına bir çeşit dinamizm saçıyor.
Müziğin ve dansın kadınlar üzerindeki etkilerine büyük bir duyarlılık gösteriyorsunuz.
Gerginliği yok etmede dans çok etkili. Filmdeki oyuncular kendilerini sürekli korumaya çalışıyor ve bunu da dans ederek yapıyorlar. Ancak o an kendileri olabiliyorlar. Senaryoda dansın çok önemi vardı ve biz de R&B türünde dans eden pek çok kızı seçmelere aldık. Ama hip-hop türünde önemli olanın başka biri için dans etmek olduğunu gördük ve filmi de buna göre şekillendirdik.
Filmi neden sinemada nadiren gördüğümüz Essex’te çekmeye karar verdiniz?
Manzarasına bayılıyorum. Essex’e çocukluğumda gitmiştim, Londra ile Kuzey Denizi arasındaki A13 yolundan. Oradaki evler doğal yaşamın içindeki küçük adacıklar gibi görünüyor. Fabrikalar, terk edilmiş otoparklar var… Melankolik bir atmosfer.
Filmin ismini neden “Akvaryum” koydunuz?
Basın gönderimleri için benden çok hızlı bir isim istendi ama önce filme karşı hislerimi tartmalıydım. Bu küçük akvaryumda, filmde gösterilen ufak alanda pek çok hayat yaşanıyor ve “Akvaryum” bunu yansıtmak için güzel bir metafor.
Cineuropa.org
Fabien Lemercier
Çeviri: Melih Tu-men